skip to Main Content

Mindfulness

Mindfulness betekent leven in het nu, zonder afleidingen en met volledige aandacht. In het dagelijks leven is het echter moeilijk om constant je aandacht erbij te houden. Je doet dingen zonder er diep bij na te denken; je hebt immers veel aan je hoofd, er komen iedere dag nieuwe dingen bij, je maakt je zorgen over de toekomst, het verleden… Het is makkelijk om je te hierdoor te laten meeslepen en te vergeten om aandacht te hebben voor het hier en nu. Mindfulness kan jou hierbij helpen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness helpt je het heden te beleven, ervan te genieten en je aandacht te richten op dingen die op dat moment aan de gang zijn. In plaats van te piekeren, leef je met volledige aandacht in het nu. Probeer bijvoorbeeld aandacht te hebben voor je omgeving wanneer je aan het wachten bent. Let op wat je voelt, je zintuigen, wat er om je heen gebeurt, kortom: check in met jezelf.

Het kan je helpen om van specifieke klachten af te komen, bijvoorbeeld stress, burn-out en spanningsklachten. Ook zonder directe aanleiding of specifieke klachten kan mindfulness je helpen. Minder piekeren en je meer op het heden richten kan helpen met je prestaties, productiviteit en meer te genieten.

Mindfulness is niet van gisteren

Mindfulness is een eeuwenoude meditatievorm waarin je de kunst beoefent om in het hier-en-nu met volle aandacht aanwezig te zijn. Bij mindfulness leer je om met je aandacht in het heden te zijn zonder dat je jezelf laat afleiden en zonder oordeel naar wat je voelt of denkt. Dit vergt oefening om goed te kunnen. Het trainen van de aandacht gebeurd door middel van meditatie. Met verschillende oefeningen kun je leren om je aandacht te richten in het hier-en-nu en niet meegetrokken te worden in allerlei gevoelens en gedachten die bij je kunnen opkomen. Door vaak te oefenen leer je mindfulness niet alleen tijdens de meditatie toe te passen maar ook gebruik van te maken in het dagelijkse leven. Mindfulness is een manier van leven.

 

Mindfulness-based Cognitieve Therapy

In het westen hebben is er een training of therapievorm dat gebruikt maakt van mindfulness namelijk: Mindfulness-based Cognitieve Therapy (MBCT). Hierbij wordt het beoefenen van mindfulness gecombineerd met technieken uit de cognitieve therapie. MBCT bestaat uit een acht wekelijkse bijeenkomsten waarin je mindfulness technieken leert, huiswerkopdrachten krijgt. MBCT kan onder andere helpen bij depressie of lichamelijke (chronische) pijnklachten.

Je leert:

  • Jouw automatische piloot te herkennen
  • Omgaan met hindernissen
  • Bewustzijn van de ademhaling
  • Aanwezig blijven in het moment
  • Toestaan, laten zijn, acceptatie
  • Gedachten zijn geen feiten
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?
  • Met stressvolle situaties omgaan

Mindfulness februari – april 2022

  • Dinsdagavonden van 1900- 2130 uur
  • Februari: 15 en 22
  • Maart: 1, 8, 15, 22 en 29
  • April: 5

Kosten zijn 150 euro

Mindfulness mei – juni 2022

  • Dinsdagavonden van 1900- 2130 uur
  • Mei: 3, 10, 17, 24 en 31 mei
  • Juni: 7, 14 en 21 juni

Kosten zijn 150 euro

Info en aanmelden

  • Bel naar 06-34614458 of mail naar carlosletering@gmail.com
  • Locatie Huis van de Westrand (tel 0165-537296) Sint Lucasplein 3 4703 HX Roosendaal
Back To Top